hittarecept.se frumoschi.blogg.se - Vaniljdrömmar

Vaniljdrömmar

Något som jag sällan gör är småkakor, min mor är småkakornas gudinna och jag kommer aldrig någonsin bli lika duktig som hon!
Men idag fick jag ett störtryck, vi firar familjens sista 20-åring här hemma på söndag, så det ska bli mycket gofika!

LillPrinsen (sonen) kommer att bjuda sin gäster på bla vaniljdrömmar, om du vill ha recept på dem och testa själv så kommer det här:

Ingedienser:
- 150 g smör
- 4,5 dl strösocker
- 2 tsk vaniljsocker
- 1 tsk mald vaniljstång
- 6 dl vetemjöl
- 1,5 tsk hjorthornssalt
- 1,5 dl rumsvarm rapsolja

Och nu gör du så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa socker, vaniljsocker, den malda vaniljstängen och det rumsvarma smöret så det blir vitt och poröst.
3. Blanda i mjöl, hjorthornssalt och olja, bland snabbt samman till den en smidig deg.
4. Låt degen vila i kylen på en tallrik med plastfolie över i en timma.
5. Rulla ut degen till 4 st fingertjocka längder och dela varje längd i 12 bitar.
6. Rulla varje bit till en boll och lägg på plåt med bakplåtspapper, lägg inte kakorna för tätt för de flyter ut lite i ugnen.

7. Grädda drömmarna mitt i ugnen ca 20 minuter.
8. Låt kakorna svalna på plåten, annars går de lätt sönder.

När de har svalnat så MÅSTE du provsmaka, de smälter i munnen!

Lycka till!

Kram
Fru Moschi


 

Kommentera inlägget här :