hittarecept.se frumoschi.blogg.se - Rågbrödkakor luktar det hemma hos oss nu.....

Rågbrödkakor luktar det hemma hos oss nu.....

Fick ett ryck och tog tag i brödkaveln en svängom i eftermiddag!
*ler nöjt*
Att baka bröd är inte min bästa sida, men har varit sugen på brödkakor ett tag så nu mina vänner luktar det riktigt gott här i huset ikväll!!

Om ni vill testa just mina brödkakor så finns receptet här nedan!

Ingredienser:
6 dl mjölk
1 paket jäst
½ dl ljus sirap
50 g rumsvarmt smör
1 tsk salt
2 tsk brödkryddor
12-14 dl rågsikt

1. Smula sönder jästen i en bunke.
2. Värm mjölken till fingervarmt och häll över jästen, se till att den smälter ordentligt.
3. Blanda i sirap, salt, smör och kryddor häll sedan i allt mjöl utom lite till utbakningen.
4. Låt jäsa i 45 minuter.
5. Dela degen i 4 bitar och kavla sedan ut till runda brödkakor, ta ut ett hål i mitten och nagga kakan med en gaffel. Låt jäsa i 30 minuter.

6. Grädda kakorna i 220 graders värme i ca 10 minuter.
7. Låt dem kallna på ett galler med en bakduk över.

Hoppas det smakar!

Kram
Fru Moschi

 

Kommentarer :

#1: Hannah S.

Har länge varit sugen på att baka eget bröd, gott! Men nu måste jag fråga då vi i finland (inte här iallafall) inte har rågsikt utan endast rågmjöl, är det samma sak så går det att byta ut mot det?:)

Svar: Hej Hannah!Rågmjöl går också bra, men då skulle jag byta ut 1/3 av mjölet till vetemjöl, så 2/3 rågmjöl och 1/3 vetemjöl. Det kan bli lite torrt av rent rågmjöl, men testa dig fram och gör det du tycker är godast!
=)
Fru Moschi

skriven

Kommentera inlägget här :