hittarecept.se frumoschi.blogg.se - FarsDagtårta

FarsDagtårta

De viktigaste i mitt liv förutom mina och Herr Faschis goa ungar är just min man....Herr Faschi och min fina gamla pappa. Igår var det deras dag och båda blev firade med blommor, paket, god mat och tårta på Fars Dag igår.
 
Älsklingen min som blev glad över sin Caol Ila-whiskey!
Söta pappsen som nöjt fick choklad och gofika!
Ser fram emot att få fira många fler Fars Dagar med båda dessa pappor, tar inte livet för givet så självklart så firar jag ALLA dagar som dessa två finns i mitt liv!

Om du blev sugen på jordgubbstårtan vi firade Herr Faschi med så får du recept här:

Ingredienser
Tårtbotten:
5 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1,5 msk vaniljsocker och gärna lite mald vaniljstång
0,75 dl gräddfil

1. Sätt ugnen på 250 grader
2. Vispa ägg och socker poröst
3. Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda i dem i smeten.
4. Vänd i gräddfilen
5. Häll smeten på en långpanna klädd i bakplåtspapper
6. Grädda i ca 5 minuter
6. Vänd upp kakan på ett bakplåtspapper med strösocker på och låt svalna

Fyllning
Jordgubbsmousse:
200 gram jordgubbar (frysta går bra)
0,75 dl socker
2 blad gelatin
2,5 dl vispgrädde

1. Lägg gelatinet i blöt i ca 5 minuter
2. Koka upp jordgubbar och socker och låt det puttra i ca 3 minute
3. Ta kastrullen från plattan och mixa jordgubbarna till en slät puré
4. Smält gelatinet i den varma purén och låt sedan svalna så gott som helt i kylen
5. Vispa grädden och vänd ner den kylda jordgubbspurén i vispgrädden
6. Låt stelna i kylen i ca 2 timmar
 
Ca 1,5 liter färska jordgubbar att ha som fyllning och dekoration
7 dl vispad grädde till dekoration av tårtan.

Använd sedan din fantasi, jag gjorde min tårta med ett lager mousse och ett lager med skivade färska jordgubbar. Hur jag dekorerade den ser ni på bilden! Det brukar bli lite mousse över, den lägger jag i små fina glas och bjuder familjen på!
*ler och blinkar med ena ögat*

Lycka till!

Kram
Fru Moschi


Kommentarer :

#1: Jessica

Vilken jättefin tårta, ser supergod ut! :)

Svar: Tack Jessica! =)Den blev väldigt uppskattad...det är väl så att jordgubbstårta alltid är ett säkert kort...lite somrigt så här i höstvinterrusket ;)
Fru Moschi

skriven
#2: Mr & Mrs Blues

Finaste Hjopappan! Hälsa honom och krama honom hårt från oss båda!

Svar: Självklart mina godingar <3Ha det bäst båda!!
Kramar
Fru Moschi

skriven

Kommentera inlägget här :