hittarecept.se frumoschi.blogg.se - Indonesisk risotto

Indonesisk risotto

För mååånga många år sen så brukade vi köpa ett halvfabrikat från Findus som var supergott, Indonesisk risotto. Den togs bort från butikshyllorna och vi har letat efter den många gånger men inte lyckats hitta den.
Nu äntligen så lyckades maken hitta ett recept som liknade den vi åt då, men våra smaklökar har hjälpt till att ändra lite på receptet och i lördags gjorde vi denna risotto och är galet nöjda med resultatet.
Det lär bli en hel del risotto här i huset framöver!
*ler*

Om ni vill ha recept och testa själva så har ni det här:

Ingedienser:
- 1 msk margarin 
- 1 tsk curry 
- 1 hackad gul lök
- 1 tsk spiskummin
- 1 tsk ingefära 
- 1 tsk koriander
- 400 gram köttfärs
 - 2 ½ dl långkornigt ris
- 7,5 dl grönsaksbuljong 
- 125 gram gröna ärtor
- 200 gram majskorn
- 1 krm vitpeppar
- 1 tsk salt
-  ½ röd paprika hackad i tärningar

Gör så här:

1. Bryn köttfärsen och tillsätt de torra kryddorna.

2. Rör ner riset och späd med grönsaksbuljong. OBS! Det kan behövas mera buljong under koktiden.

3. Låt koka under lock i ca 20 minuter.
   Tillsätt ärtor och majs när tre minuter återstår av koktiden.

4. Smaka av med salt och peppar.

Hoppas ni tycker det smakar lika gott som vi gör!

Smaklig måltid!

Kram
Fru Moschi

Kommentarer :

#1: Annika

Gott!

Svar: Gôrgott Annika! ;)Kram
Fru Moschi

skriven
#2: Emmy

Känner hur det vattnas... :)

Svar: Det är riktigt mumsigt Emmy ;)
Fru Moschi

skriven
#3: Jörgen

Tack för receptet!

Mamma gjorde ofta den från Findus när jag bodde hemma.
Har saknat och tänkt på denna maträtt i typ 25år, eller nåt.
Googlade runt och hittade detta recept. Var ju bara tvungen att testa och redan när jag kokte ihop ingredienserna kände jag igen doften och kände lyckan.
Det var jättegott och ganska nära orginalet :)

Vänligen
Jörgen


Svar: Vad kul att du gillar det Jörgen! Vi gör risotton jätteofta här hemma och jag tror att mitt recept är så nära jag kan komma orginalet.
Ha det fint
Med vänlig hälsning Moschi
Fru Moschi

skriven
#4: Stefan Elf

Jag saknar den oxå. Levde på detta när jag flyttade hemifrån i 4 år sen försvann den snyft Nu är jag 57

Svar: Så galet gott!! ;)
Med vänlig hälsning
Moschi
Fru Moschi

skriven
#5: Nicklas

Helt sjukt vad ofta jag googlar efter denna rätt. Växte upp med den.
Ska testa ditt recept ikväll och kolla hur likt det blir.
Minns dock att den separata påsen med ris också innehöll rostad lök.
Kanske ett tips för att efterlikna originalet ännu mer! :)

Svar: Sorry att jag inte svarat dig.... jag har testat m rostad lök men gillar vanlig färsk lök bättre ;) Men tack för tipset!
Fru Moschi

skriven
#6: Dag Hellström

- Fick svar av FINDUS för många herrans år sedan (90 - tal),och de sa att de ville SPARA receptet, för en ev. återkomst av produkten i någon form....

Vi kan påverka FINDUS, för tänk att vifortfarande letar bland GERILLA - RECEPTEN ! !

Svar: Förlåt sent svar....oj ja tänk om Findus kunde ta tillbaka detta på hyllorna igen!! MUMS!! =)
Fru Moschi

skriven

Kommentera inlägget här :