hittarecept.se frumoschi.blogg.se - Gubbig dessert

Gubbig dessert

En dessert som består av färska jordgubbar, chokladmousse, vaniljglass, havreflarn och en god jordgubbssås!

6 personer

Havreflarn:
50 g smör
1 ägg
1 dl strösocker
1 ½ dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 msk grädde
½ dl ljus sirap
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och blanda med alla ingredienserna. Klicka ut med en matsked på bakplåtspapper och grädda i ugnen i ca 6 minuter. Låt svalna på pappret innan ni tar loss flarnen.

Chokladmousse:
3 dl vispgrädde
3 äggulor
150 g mörk choklad, gärna 70 %

Smält chokladen i en skål i vattenbad. Vispa grädden lagom hårt och rör sedan ner en äggula i taget i den smälta chokladen.
Vänd ner chokladsmeten i den vispade grädden försiktigt.
Fördela moussen i fina glas eller i en bytta och låt den sedan stelna i kylen minst en timme.

Vaniljglass, ja den fuskar jag med och köper färdig gräddglass med äkta vanilj i, men om du har eget recept på glass så är det ju bara att köra igång!

Jordgubbssås:
200 g frysta jordgubbar
1 dl florsocker

Mixa de tinade bären och blanda i florsockret, jag häller upp den i fina små flaskor men du kanske vill servera den på annat sätt!

1 l färska jordgubbar till servering som delas i lagom stora bitar och lägg i botten på serveringsglaset, sen skopar jag en skopa glass över och en rejäl klick med chokladmousse, sen sätter jag ett flarn på toppen!

De havreflarn som blir över fryser jag och tar fram nästa gång det är dags gör Gubbig dessert!

Mumsa på
Fru Moschi
 
 

Kommentera inlägget här :