hittarecept.se frumoschi.blogg.se - Vilket klipp!

Vilket klipp!

På förmiddagen idag kom syster med man och hälsade på en sväng, det var trevligt!
*ler*
Vi ses inte så ofta trots att vi bor så nära som vi gör.... men NÄR vi träffas så pratar vi snabbt ikapp. När de hade åkt hem så hämtade vi hem LillKickan. Hon klippte till både mig och Herr Faschi så nu är vi prydliga i håret igen och kan visa oss ute bland folk utan att riskera att duvorna bygger bo på oss.

Jag brukar oftast klippa både mig själv och Herr Faschi men ibland känns det lite extra lyxigt....och välbehövligt....att  ta hjälp av LillKickan. Hon är ju ändå utbildad hårfrisörska och har rätta handlagen för att ge håret en ordentlig genomgång!
Jag kan räkna antalet gånger jag har varit hos en riktig hårfrisörska och betalat för att få i ordning håret på min vänstra hand..... eller högra om ni tycker att det känns bättre!

Jag förringar inte hårfrisörskornas eller frisörernas arbete, men jag har alltid haft alldeles för bråttom och varit alldeles för bestämd när det gäller frisyrval och de som jag har betalat och lagt min tillit till har inte gjort mig nöjd. De gånger jag väl varit iväg och tänkt att nu ska jag kosta på mig att bli riiiktigt fin i håret.....så har jag kommit hem med en frisyr som inte varit halvvägs åt det hållet som jag tänkt mig och förklarat att jag ville ha, och på grund av att jag har svårt för att säga nej så fick jag också betala för en satans massa dyra hårprodukter som jag inte använt sen!
*skakar lätt på huvudet och ler*

Så jag förlitar mig på mitt egna handlag en spegel, sax och kam.... folk har undrat över hur i hela friden jag kan klippa mig själv i bak på huvudet.... jo mina vänner, jag blundar och känner mig fram med handen och klipper sen!!
*ler*
Men jag har alltid haft ögonen öppna när jag klippt Herr Faschi...han är lite känslig och blir lätt orolig om jag inte är riktigt fokuserad... så jag kör med öppna ögon!!
*blinkar med ena ögat*
..........fast han har ju förstås INGEN aning om jag blundar eller har ögonen öppna när jag står bakom honom och klipper...hehe.... och det tänker jag inte tala om vilket jag gör för er heller...lite spänning i min smått gråtrista vardag ska jag väl få ha!?
*slår nöjt ut med armarna*

Prinsessan har bara varit hos en frissa en gång på sina snart 24 år, LillKickan som blir 22 år i år har varit några gånger men det var tack vare att hon hade tappat allt sitt hår pga Alopecian och fått peruker utprovade och inklippta, utöver det så är det jag och hon själv som tagit hand om frisyren.... Sonen blir 20 år i år och har varit och klippt sig "på riktigt" två gånger på hela sin livstid..... Herr Faschi klippte sig hos en frisör när vi hade varit tillsammans en månad för 28 år sen, sedan fick han veta att jag brukade klippa mina vänner och sen dess har jag tagit hand om honom..... och LillKickan har klippt till honom några gånger de senaste åren.
Tänk vad pengar vi har sparat på att vi har kunnat fixa det själva.... mina störtryck när det gäller frisyrval och färger under årens lopp hade inte varit ekonomiskt hanterbara om jag skulle behövt boka tid och betala för dem, så jag är faktiskt glad över att jag har kunnat ta hand om mitt hår själv!
*nickar nöjt*

Man kan ju helt klart säga att vår familj har gjort ett riktigt klipp...*fnissar lite*.... på att ha hemmasalong och kunnat lägga de kronorna på andra saker i stället!

Jag förstår ju att frisörer behöver ta ut en ordentlig summa pengar för att tjäna pengar på sitt yrke, stol/salonghyra, produkter, personalavgifter, försäkring, sociala avgifter osv osv... men jag tycker att det är för dyrt för att jag ska unna mig själv att boka tid och sätta mig i en frisörstol och betala för nåt jag kan göra hemma. Okej, det blir inte perfekt gjort, men JAG är nöjd och om jag vill så kan jag klippa mig två dagar i rad bara för att jag kan och för att jag vill.
*ler och blinkar med ena ögat*

Jag har vänner som berättar om hur mycket de betalar för familjens salongbesök varje månad och jag blir smått förskräckt, men förstår att man inte har något val om man inte kan göra det själv eller så...och jag vill verkligen verkligen inte att alla frisörer ska behöva lägga ner för att alla människor ska börja klippa sig hemma, absolut inte! Men JAG skulle aldrig lägga så mycket pengar på det.
Jag har heller inte tålamod med att få vänta i flera veckor efter att jag bestämt mig för att klippa mig för att få en tid till det, det ska hända här och nu och det har jag förståelse för att inte frisörerna kan ställa upp på. Drop in i all sin ära, men då känns det som att det ska gå så himla snabbt och lätt bara!
Så jag kör drop in hemma i vår tvättstuga, jag har alltid tider lediga och jag tar god tid på mig och är alldeles gratis, om jag inte ska ha färg då!
Det enda problemet är att skröpplet sätter stopp för mina infall och  min högerarm som fått skador efter strålningen för fyra år sen klarar inte av att höjas över huvudet utan att jag måste hjälpa till att ta upp den med andra armen.... så ni förstår att det tar tid när jag friserar mig!!
*höjer ögonbrynen och nickar långsamt*
Därför är jag nu så himla tacksam över att LillKickan friserar, hon hjälper sina syskon och oss föräldrar när vi behöver!
Förr så klippte jag alla som bad mig för att jag tyckte det var kul, men det är några år sen nu som jag slutade med det.... kroppen vill inte och jag tycker inte det är lika roligt att klippa andra längre.

Nog om mina klipp.... som vanligt lyckas jag skriva mängder av bokstäver om mina vardagshändelser och tankar, tack goa ni för att ni orkar ta er igenom mina långa inlägg!!
*bockar och bugar*

Bjuder på en hockeyfrilla a la Thai 2006 här nedan, en som jag inte kommer att hitta tillbaka till.... jag gillar min mohikanfrilla som jag har haft några år nu....den är JAG, den kanske sitter kvar när jag hamnar på ålderdomshemmet en dag....vem vet!!?
*ler*
Hoppas ni alla har haft en härlig helg och att ni får en fortsatt go söndagskväll!!
*vinkar*

Söndagskramar
Fru Moschi
 

Kommentarer :

#1: Tizzel

Du är duktig du!! Jag hade aldrig klarat att klippa mig själv!!!
Jag hade inte KUNNAT lägga så mycket pengar på mig själv, som det kostar att gå till en frisörsalong att klippa, färga, slinga, fixa.... Men jag är oändligt tacksam för att min dotter är frisör!!! Och jag är oändligt tacksam för att det finns folk som kan lägga så mycket pengar på sitt hår, så att hon kan leva på det hon älskar!! :-)

Svar: Men visst är det så....det är ju perfekt att det finns folk som vill o kan lägga de pengarna så de kan ha kvar sina jobb...absolut!! De gör ju inte bara själva frisörjobbet utan får även agera lite av terapeut och sällskapsdamer då folk ser det som en stund att prata med nån... viktigt!!Det är ju perfekt att ha nån som kan hjälpa en när man tycker om att greja med håret...utan att man blir ruinerad!
Missförstå mig inte bara...jag förstår att de måste ta ut ordentligt m pengar, jag hade gjort samma sak om jag vore i deras läge...men JAG lägger inte ut så mkt pengar!!
;)
Fru Moschi

skriven

Kommentera inlägget här :