hittarecept.se frumoschi.blogg.se - Tänder bättre....

Tänder bättre....

Ligger på soffan och försöker samla tankarna medans min överkäke värker lite och nästan vibrerar och sticker efter att bedövningen vid tandläkarbesöket i fm håller på att släppa.
Min tandis gjorde två lagningar på en gång idag, så jag kunde bli klar för denna omgången. Hon bokade in en extra lång tid och det känns så skönt att hon aldrig stressar utan tar tid på sig och tom förklarar för mig hur hon gör och varför hon gör det eller också bara hon och tandsköterskan småpratar lite lugnt och skönt.
*ler*

Hon är alltid så himla noga med att kolla hur det går, om jag vill skölja, pausa eller sätta mig upp en stund. När jag säger att det bara är att köra på så frågar hon om jag biter ihop för hennes skull så att det ska gå undan eller om det verkligen går bra!
Det går verkligen alldeles utmärkt, visst...jag vill inte slösa tid på att åka upp och ner i stolen för att skölja lite snabbt...lite äcklig smak i munnen eller att jag är torr spelar ingen roll för mig. Det som jag är med om när jag ligger i tandläkarstolen är ingenting mot vad jag har varit med om under alla år i vården klor!!
*skakar lätt på huvudet*

Jag kan ju säga att jag inte kan dra mig till minnes att NÅGON av mina läkare eller annan vårdpersonal har brytt sig speciellt mycket om hur det går för mig eller om jag vill pausa vid undersökningar eller olika ingrepp!!
Allt de velat var att det skulle gå fort så de kunde ta nästa patient!

Hos tandläkaren får jag alltid så mycket bedövning som jag anser mig behöva..... inget snack!! Jag har blivit brutalt behandlad av läkare som inte har förklarat vad de har gjort och varför, inte ens när jag frågat. Jag känner mig alltid till besvär och att läkaren är superstressad...jag känner aldrig att jag har fått svar på de frågor jag haft och att läkaren har brytt sig om hur besöket uppfattades av mig.
Jag har fått hem en massa enkäter om hur jag uppfattade mitt vårdbesök, men aldrig märkt nån skillnad eller fått nåt gensvar på det jag svarat.....om jag INTE svarar på enkäten så fortsätter herr Landstinget att skicka ut nya gång på gång och säger att jag inte har svarat på enkäten som jag inte ens har sagt att jag vill fylla i!!
Vad kostar inte det att skicka ut en massa papper till folk som inte vill svara på de där enkäterna....för det gör ändå ingen skillnad!!
*suckar*

Nej jag vill inte va sur och negativ när det gäller vården...men det är svårt att låta bli efter alla år med alla skräckupplevelser jag har varit med om.
Att bita ihop hos tandläkaren när det kanske gör superont av nåt verktyg som klämmer i tandköttet eller att käken som efter en käftsmäll från en patient för många år sen brakar, gör ont och känns som att den är på väg att hoppa ur led.....det är ingenting mot de gånger läkare karvat i mig med skalpeller utan bedövning, struntat i att jag nästan svimmat av smärta när de trycker upp elektroder i ryggraden som går över på fel sida för att det finns förträngningar i ryggkanalen.... eller när jag hade en inflammation stor som en jumboapelsin under naveln efter en operation och läkaren sticker en tops rätt in i såret utan att tala om att han skulle göra det....eller som när en snubbe på röntgen skulle köra in en kanyl mellan kotorna i ryggen och upptäcker efter att ha försökt få in den rätt och trycka in kontrastmedel att kanylen var för kort...så han började om!

Jag har varit med om oerhört många tillfällen med smärta under mina år som skröpplig människa... men jag biter ihop så gott jag kan varje gång. Att tårarna forsar, jag slutar andas och pulsen rusar klarar jag av...jag intalar mig att det snart är över!!
*nickar*

Så mina vänner.... jag har haft tandläkarskräck i många år tidigare, men tack vare min supergoa duktiga tandläkare så känner jag mig trygg när jag går dit. Jag är inte orolig innan och är aldrig rädd över att det ska göra ont eller så..... visst det är fasen ingen kul grej som jag ser fram emot, men det går okej!!
Tack vare att jag bemöts trevligt, med respekt och att de verkligen bryr sig om mig som patient.
De vanliga läkarna jag har haft under årens lopp skulle ha mycket att lära sig av min tandläkare!!
*nickar nöjt*

Så tack tack kära tandläkare AKH för att du gör ett bra jobb.... och tandsköterska MF, ni är toppen!!

Jag tycker alltså att mina tänder behandlas bättre än resten av kroppen av vårdpersonal och undrar om det bara är ren otur att det blivit så eller är tandvården så mycket mer annorlunda än vanlig hälsovård?!
*ser frågande ut*


Måndagskramar
Fru Moschi

 


Kommentera inlägget här :