hittarecept.se frumoschi.blogg.se - OS i intressekonflikt!

OS i intressekonflikt!

Jaa, det är ju tydligen OS-tider precis hela tiden....överallt... i tidningar, på TV, facebook, i affären och i MIN TV-soffa!!
*skakar lätt på huvudet*

Jag har verkligen inget som helst intresse av idrott och när jag träffade Herr Faschi år 1986, så tyckte jag det var så himla gött att han inte var speciellt intresserad av att kolla in fotbolls-VM eller Tour de France eller andra idrottsevenemang.... Men av någon konstig anledning så har han med årens gång smugit sig in allt ifrån Formel-1 och EM i simning till golftourer och boule i vår TV-soffa......
*blinkar med ena ögat*
Från att som 19-åring vara snudd på totalt ointresserad av sport till att som 48-åring ha koll på vem som vann vad i förra vinter-OS och veta vad alla heter i Juventus fotbollslag och vad de har för positioner, tycker jag känns snudd på som ett personligt och väl utstuderat sätt att sakta men säkert frysa ut sin livs stora kärlek och att inte behöva tillbringa mer tid än vad nöden kräver med henne!!
*sätter armarna i sidorna och ser lite butter ut*

Hmmm... ska jag tolka det som så att jag blir tråkigare och tråkigare med åren eller kan det vara så att han fått ett rent och skärt intresse för hur det går för Sverige i olika idrottsgrenar?!
*ser frågande ut*

Jag kanske ska vara glad för att han inte KOLLAR på Italienska fotbollsligans alla matcher och repriserna på dem och för att han inte åker runt till varenda is- och sporthall för att kolla på matcher mellan lag som ingen knappt vet om att de finns utan istället läser om det i tidningar och diskuterar det med arbetskollegor!?
Jovisst, jag är glad över det, men jag är mindre glad över att han vill kolla på vansinnigt urtråkiga matcher av vilket jäkla slag som helst på TV:n här hemma när jag är sällskapssjuk och har lite uppmärksamhetsbehov!!

Jag vill ha KÄÄÄRLEK och värme.....och kanske ett vettigt samtal då och då!! Jag vill kanske ha lite djupare samtal ibland än vad han tycker är kul, men jag anser att om jag ska vara gullig fru och sitta intill honom i soffan när han ser på sport.... ja för att han vill jättegärna ha sällskap i soffan när han tittar..... då kanske han bara någon gång ibland kan försöka engagera sig i sånt som JAG tycker är intressant!
*nickar bestämt*

Då menar jag inte att han ska nicka och hålla med mig i allt jag säger, neeej...jag vill ha en angenäm diskussion där han säger vad han tycker och tänker om olika saker och jag säger vad jag tycker och tänker.....och då sätter han sin haka i sin hand och tittar mig djuuupt i ögonen och säger "Jahaa, så du tycker så?" eller kanske tom "Varför tycker DU så?" eller "Kanske skulle du vilja göra si....eller så?!" och kanske "Jag kan stänga av TV:n om du vill så kan vi bara sitta och småprata en stund istället för att titta på sport som ändå inte är lika kul som du älskling!"
*suckar lätt*
Men neeej då.... här ska tittas på hockey och det ska gapas och skrikas i soffan.... han rycker och svänger med kroppen och svär som en tok när det inte går som han tycker det ska gå!!

Tänk om han hade varit hälften så engagerad i ETT av våra samtal om renovering av huset eller bygge av altan eller vad som ska handlas och tillagas i matväg eller komma med ett förslag om att vi ska åka nånstans....eller nåt annat som har med vårt gemensamma liv att göra!!
*ser lite trumpen ut*

Då tänker säkert någon av er att hon ska väl inte klaga som åker utomlands och målar hallen eller har köpt nya utemöbler!!
*kollar runt*
Nej, jag klagar inte på att jag inte kommer iväg utomlands eller att det inte blir renoverat eller inhandlat nya möbler om det behövs.... jag vill bara att Herr Faschi ska vara LIIITE lite intresserad av att VILJA göra det eller att han ska längta efter och vilja göra nya spännande saker eller ha som förslag att vi ska åka till ett land som han gärna vill se!!
Jag vill bara ha litegrann av det engagemanget som läggs i OS-kollandet eller vad det nu än är för idrottsarrangemang på TV som är så himla viktigt!!
Då skulle jag ha mycket större överseende med hans val av TV-tittande och kanske....ja jag säger KANSKE tom, eventuellt....kanske.... hejja på samma lag som han gör OCH vifta lite med en svensk flagga om han skulle vilja!!
*ler och blinkar med ena ögat*

Känns jag bitter...lite vresig....och kanske lite självcentrerad och tjurig?!
*kollar runt*

Det är jag inte.....inte egentligen!! Men jag gillar verkligen inte sport!! Men jag älskar min man och vill han kolla på OS så får han..... fast jag kan va lite trulig.
Jag bestämmer inte över honom och vad han får göra eller inte får göra och jag bestämmer inte vad han ska tala med mig om och tycka och tänka eller inte. Men jag kan önska att vi pratade lite mer och att han berättade mer om vad han skulle vilja göra och uppleva!
*ler*
Han säger att han inte har behov av att göra det....och då accepterar och respekterar jag det till 110 %, och sen så fortsätter jag med mitt sätt och mina behov.....att sitta och drömma och prata och berätta saker för honom när han tittar på sport och han "hummar" som svar åt mig och när matchen på TV är slut, så säger jag "Men du looovade ju att vi skulle åka till Tobago om två veckor förut när jag frågade!"
*skrattar*
Bara för att det är så himla kul att se när hela hans värld stannar upp och jag riktigt ser hur hans hjärna jobbar som en gnu för att minnas vad jag pratat om och ifall han har lovat mig nåt och se att han blir smått frustrerad över att han önskar att han hade lyssnat precis just då.... när han lovade att vi ska åka till Tobago!

Det har faktiskt hänt att han har lovat mig guld och gröna skogar när han inte riktigt lyssnat på mig..... men som tur är så har jag inte tagit honom på orden och tvingat honom att stå för det!!
*ler*
Men jag har "hotat" med att börja spela in våra så kallade samtal för att kunna bevisa vad han sagt när han inte tror mig eller minns vad vi talat om!
För det är sannerligen frustrerande att försöka hålla en konversation med nån som aldrig kommer ihåg vad man talat om fast han sitter precis intill och tom ser en rätt in i ögonen när han svarar!!

Jaha go vänner.... det är väl dags för mig att ta mig ur soffan en liten stund och se vad jag ska hitta på till kvällsmat, för jag antar att det är nån jääääääätteintressant OS-gren på TV:n ikväll som Herr Faschi måste titta på..... och det är ju faktiskt bara OS vart fjärde år, så jag tänker vara snäll Fru Moschi och sitta i soffan intill honom och vara alldeles tyst, kanske hålla handen en stund eller bara sitta intill vetja!!

Hoppas ni alla får en go kväll!

Onsdagskramar
Fru Moschi
 

Kommentera inlägget här :