hittarecept.se frumoschi.blogg.se - KLADDKAKA MED DET LILLA EXTRA

KLADDKAKA MED DET LILLA EXTRA


Det här bakverket gjorde jag till en vän som hjälpt oss med några grejer. Han älskar gotta till kaffet och blev väldigt glad över både kakan och fatet den låg på!
*ler*

KLADDKAKA MED DET LILLA EXTRA

Botten på kakan är en vanlig kladdkaka, den bredde jag en burk färdigkokt kondenserad mjölk över och sen vispad grädde och de frukter och bär som fanns i kylen.
Hur enkelt som helst och du har säkert ett eget kladdkakerecept som du gillar...men här kommer mitt:

Kladdkaka:
250 g smör
4 st ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
250 g mörk choklad
½ tsk salt

Sätt på ugnen på 175 grader. Smält smöret och hacka chokladen i småbitar som du sedan lägger i smöret så det smälts. Rör ihop ägg och socker, blanda i mjöl och salt och sedan chokladsmöret. Blanda väl och häll i en smörad och bröad form med löstagbara kanter.
Swisch in i ugnen i 15 minuter.

Om det är lite bråttom med att servera kakan så brukar jag ställa den i frysen så den svalnar fortare och liksom stabbar till sig lite.

Under tiden vispar jag 3 dl grädde, öppnar den färdigkokta kondenserade mjölken och förbereder all frukt och bär som jag vill ha på kakan.
När kakan är sval nog så är det bara att lägga på allt och servera!

Mumsmums
Fru Moschi

Kommentera inlägget här :