hittarecept.se frumoschi.blogg.se - Bakminnen och lite annat....

Bakminnen och lite annat....

God morgon alla söndagsälskare!!
*ler*

Har haft en hyfsat god natt, men en förkylning är det allt som kommit och hälsat på...så jag ger mig på den så gott jag kan o den är nog väck imorrn, Echinagard har hållt mig ifrån rejäla förkylningar i flera år..... hur bra som helst!

Kroppen är stel och ond när jag kliver ur sängen nu på morgonen, det tar en stund att "värma upp" innan jag kan känna efter hur dagsstatus kommer att bli. Handleder och fingrar hjälper jag lite extra på traven med varmt vatten som får skölja över dem. Det blir lättare att skriva då!

Idag ska jag inte tråka er mer med hur ont jag har... det känns som igår och OM någon missat det inlägget och känner sig sanslöst nyfiken och intresserad så är ni välkomna att läsa inlägget från igår!
*bugar och slår ut med ena armen*

Jag gillar söndagar....på nåt vänster så känns det så himla lugnt och skönt och det är verkligen helt okej att bara slappa och knappt kliva ur nattkläderna!

Annat var det förr... när jag var väldigt ung och bodde hemma. Då skulle det  antingen sättas iväg till mormor o morfar eller någon av alla mostrar och morbröder med sina familjer, farmor och farfar åkte vi sällan till..... eller så kom det besök hem till oss. Jag minns hur mamma dukade upp med sju sorters kakor och bullar och hur alls om kom på besök bara älskade hennes kakor. Alla som har ätit av mammas kakor har minst en riktigt favorit!!
*nickar och ler*
Min mamma är en riktig bullmamma.... fortfarande idag så bakar hon mycket, fast det inte går åt så mycket kakor, men det ska finnas i frysen IFALL någon kommer.
Nu kom jag plötsligt på att jag har en drömtårta i frysen som vi fick efter jul någon gång....man får alltid med sig nåt att äta när man åker hem från mamma!
*klappar på mjuka magen*

Det är inte bästa stället att åka till om man tänker på figuren..... *skrattar lite*
Jag minns hur mamma förmanade oss när vi var små "Gå nu inte och nalla kakor i frysen, vi måste ha om det kommer nån!" Hmm.... visst!! Jag  är skyldig.... det blev en och annan fryst kaka, men min storebror var snäppet värre faktiskt men på nåt makalöst vänster så lyckades han oftast klara sig ur den knipa vi kunde hamna i när mamma upptäckte att det saknades kakor i burkarna!!
*blinkar åt bror*

Jag ska be mamma om recept och försöka att baka hennes kakor och lägga ut bland mina recept här, jag vill verkligen att alla recept ska finnas kvar!
Kanske minns DU nån kaka som var lite extra mumsig!!
*tittar på de vänner och släktingar som smakat mors kakor*

Jag tror faktiskt inte att mina barn har riktigt samma upplevelse när det gäller bakverk som jag har.... även om jag har bakat mycket i mina dar så har jag ändå inte haft de där hårda kakorna typ kolakakor, brysselkex, syltsnittar, finska pinnar, kaffekakor mfl. Vi har varit mer för mjuka kakor och har bakat när vi behöver inte så mycket för att det ska finnas OM någon kommer.
Mamma har bakat många av min mormors kaksorter och hon har de gamla handskrivna recepten i en pärm....papprena är fulla av fläckar från alla bakstunder och hänger knappt ihop, så jag får nog skynda mig om jag ska spara recepten inför framtiden!
*ler*

Mockarutor, mazariner, mormors mazariner, mjuk pepparkaka, sockerkaka, apelsinrutor, drömtårta, rulltårta, halvmånar, nötkakor, mjuk äppelkaka..... ojojoj vad mycket gott mamma bakar!!
Det är inte konstigt att jag har lite rundare former....*skrattar*... det är också så himla kul med mamma när hon har bakat eller bjuder på fika.
Hon ser stolt ut!!!
Hon har inte mycket till självförtroende annars och säger själv att hon inte är bra på så mycket, men när hon bakar så ser man den där stoltheten och lyckan över att vara trygg och säker för att hon är duktig på det hon håller på med!
Det gör mig ledsen att hon inte har större tro på sig själv och att hon inte värderar sig själv så högt. Hon har varit hemmamamma ända fram tills jag började gymnasiet, jag är yngst i barnaskaran. Hon hade 13 dagbarn och ibland alla på samma dagar. Alla fick vara med och göra allt som vi andra i familjen gjorde, de var som en familjemedlem varenda en av dem. Sen var det några som kom till oss väldigt små och stannade länge, det blev förstås lite extra speciellt och både mamma och pappa har pratat så enormt gott om alla dagbarn under årens lopp!!
Jag tror att de flesta av dem också har någon kaka som de minns lite extra från tiden hemma hos oss!
*ler*

Min mor sköter ett hushåll exemplariskt och har otroligt god hand med barn, det kanske känns lite gammaldags men är inte det något att vara enormt stolt över?! Hon är 73 år och bakar och städar och fejjar och är så himla lycklig över sista barnbarnet som är ett år snart. Hon älskar att få ha hand om honom och berättar med så mycket värme och glädje i rösten när han varit hos henne. Hon kan sitta och prata anekdoter från tiden med alla dagbarn som vi har hört hundratals gånger om och om igen....det är inte pga att hon är dement utan för att hon verkligen älskade att ta hand om alla barnen!

Hon är stolt över att ha varit hemmamamma inte bara åt sina egna barn utan åt flera arbetande föräldrars barn!
I Sverige idag så känns det nästan som nåt fult att vilja vara hemmamamma, att det är förlegat och man det ska vara så förbaskat jämlikt....man ska göra karriär och leva sitt eget liv jämsmed ett familjeliv där man  curlar sönder sina barn eller struntar i dem och slänger till dem en peng istället....för man har fullt upp med att förverkliga sig själv!!

Jag tycker att man ska uppmuntra till att vara hemmamamma eller hemmapappa om man vill, jag tror på jämlikhet där....tro inte annat!!
Det finns barn som behöver vara hemma istället för på dagis eller hos dagmamma och om föräldern känner att hon eller han vill och kan så är det ju toppen om man kan göra det för sina barn!
Jag säger inte att det är fel att vilja arbeta och ha barnen på dagis heller....för det finns så oerhört mycket kompetent personal som tar hand om barn dagligen...det kanske bara är lite för många barn för dem att hantera ibland!

Jag stortrivdes med att vara hemma med våra barn och jag gillade att ta hand om min familj...det gör jag fortfarande.... jag har aldrig känt nåt karriärsdriv eller nåt större behov av egentid, nej... jag har levt för mina barn och min man och jag hoppas att jag kommer att få barnbarn en vacker dag som jag också kan få ta hand om lite ibland!!
*ler och ser längtande ut*

Tillbaka till söndagssoffan.... nu har fått så mycket gamla minnen som poppat upp i huvudet under tiden jag skrivit så jag sitter med ett fånigt leende på läpparna.... *skrattar lite*... det känns gott i hjärtetrakten och värmer i min onda kropp. Nu blir det lite extra morfin och en kopp kaffe till, så hoppas jag att kroppen ska skärpa till sig lite!!

Söndagskramar
Fru Moschi




Kommentarer :

#1: Gittan

Äter aldrig småkakor!!Utom hos moster Lillan.Finns många favoriter,speciellt halvmånar o dom små mazarinerna,och hos moster fick man ta 2 av samma sort.Hon kunde ha blivit en konditor,tror Cassandra har sitt från farmor.Min mamma bakade inga kakor,ändå hade vi oxå kakor i frysen.Från moster Lillan förstås.En goo o omtänksam människa på alla sätt.Kram

Svar: Ja hon e allt en riktig konditor o det är kul att Cassandra gått samma väg!! Mamma har stort hjärta, alla får plats!Kramar
Fru Moschi
Fru Moschi

skriven

Kommentera inlägget här :